Maakt merken mooier

Wie kiest voor digitale media is niet per definitie duurzaam bezig.

Wie kiest voor digitale media is niet per definitie duurzaam bezig. Brochures en folders worden al jaren op 100% gerecycled papier gedrukt.

Maar liefst 86% van de inzet in Nederlandse papierfabrieken is oudpapier. In 2019 werd in ons land zo’n 1.090 kiloton aan niet-verpakkingen op de markt gebracht. Daarvan werd 967 kiloton hergebruikt. Het recyclingspercentage van niet-verpakkingen is maar liefst 89%. Ruim boven het doel van 75% recycling.

Papier maken is een intensief proces. Gelukkig is de recyclinggraad hoog. Hierdoor hoef je geen primaire grondstof en zoals hout in te zetten. Men zegt dat papier tot zo’n zeven keer kan worden hergebruikt. Maar in de praktijk is het ruim 25 keer! Bovendien komt papier van oorsprong uit een hernieuwbare bron. Zoals de productiebossen in Scandinavië. Die bossen nemen CO2 op.

Wanneer je als organisatie wil communiceren met je doelgroep kun je uit verschillende middelen kiezen. Wie kiest voor digitale media om papier uit te sparen is niet per definitie duurzaam bezig.

Ook digitale media hebben een behoorlijke footprint met alle datadragers en servers die dag en nacht stroom gebruiken. Terwijl brochures en folders al jaren op 100% gerecycled papier worden gedrukt. Maar je moet natuurlijk vooral kijken welke manier het meest doeltreffend is voor je doelgroep.

Fabel 1: Papier maken kost veel energie
De papierindustrie wordt ten onrechte gezien als een industrie waar erg veel energie gebruikt wordt. Voor de productie van papier is energie nodig, zoals voor ieder productieproces energie nodig is. Toch is dat minder dan je zou denken. Voor de productie van 212 kilo papier, dat is de gemiddelde hoeveelheid papier die één persoon per jaar gebruikt, is 500 kilowattuur (kWh) elektriciteit nodig. Ter vergelijking: voor een standaard computer is 800 kWH/jaar nodig, voor een grote koffiemachine 1.000 kWh en voor een drankenautomaat 3.000 kWh. Bovendien is de papierindustrie de grootste verbruiker van hernieuwbare energie, 52% van de energie die de sector gebruikt is afkomstig van bio-energie.

Fabel2: Digitale communicatie is duurzaam
Veel bedrijven stimuleren digitale communicatie, dat is efficiënt, goedkoop en snel, maar niet per se duurzaam. Denk eens aan het stroomgebruik voor het verzenden van e-mails, het energieverbruik van servers en datacentra van zoekmachines zoals Google. Als je een digitale krant dagelijks langer leest dan 30 minuten, dan is de klimaatimpact ervan hoger dan die van een gedrukte papieren krant.

Bovendien zorgt de elektronica-industrie voor een jaarlijkse afvalberg van wel 41 miljoen ton. Dat afval is afkomstig uit computers en smartphones. Slechts 18% van alle elektronische apparatuur in Europa wordt gerecycled. Het recyclingpercentage van papier en karton is fors hoger, namelijk 70% En papier kan tot wel 7 x gerecycled worden.

De papierindustrie doet er alles aan om op een verantwoorde manier met haar grondstoffen om te gaan en het energieverbruik in het productieproces te verminderen. Papier is vernieuwbaar en recyclebaar en, afhankelijk van het gebruik, soms zelf duurzamer dan haar digitale zusje. Je bent dus ook groen bezig als je een papieren krant leest.