Maakt merken mooier

Unilever-merk Lux komt met campagne tegen ban van atlete Caster Semenya

Schoonheidsmerk roept in superheroes-animatiefilm Born This Way op de petitie #IstandwithCaster te ondertekenen.

Unilever is met zijn merk Lux een campagne en petitie gestart om de 800-meter-hardloopster Caster Semenya toch te laten meedoen aan de komende Olympische Spelen. De wereld-atletiekfederatie World Athletics wil de Zuid-Afrikaanse atlete weren van de Spelen vanwege haar hoge testosteronspiegel, ofwel: het vindt haar te ‘mannelijk’.

Superheroes
In een prachtige animatiefilm Born this way, die in stijl en inhoud volop refereert aan de superheroes, houdt Lux een storytelling-pleidooi voor Caster Semenya, die op de vorige Spelen in Rio de Janeiro de 800-meter won. Ze heeft hyperandrogenisme, een aandoening die hoge testosteronspiegels veroorzaakt. Er is al lang een debat gaande of dit haar niet te veel voordeel oplevert ten opzichte van andere atletes. World Athletics kwam in 2018 met de maatregel dat het testosterongehalte van middellangeafstandslopers onder een bepaald niveau moest zijn. De Zuid-Afrikaanse zou medicijnen moeten innemen om deel te nemen. Ze is tegen de maatregel in beroep gegaan bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens.

Oproep petitie
De Lux-campagne is van de hand van Wunderman Thompson en laat zien dat grote Olympische winnaars altijd een biologisch voordeel hebben gehad. Geen van hen is daarvoor uitgesloten van competitie. Lux benadrukt dat het vindt dat vrouwen ‘niet moeten worden beoordeeld op hoe ze eruitzien’ en dat ‘no woman should ever be stripped of being a woman’. De film eindigt met een overwinningsgebaar van de ontketende Caster Semenya en een oproep van Lux om de petitie #Istandwithcaster te tekenen

Iconische traditie
Bas Korsten, de global chief creative officer bij Wunderman Thompson, vertelde het Britse Campaign, dat de campagne past in de traditie van het ‘iconisch merk’ Lux, dat uitgesproken merkambassadeurs had, onder wie Marilyn Monroe en Liz Taylor. De campagne van het schoonheidsmerk sluit daarbij naadloos aan en is ook helemaal in lijn met de keuze van Unilever om te stoppen met het gebruik van het woord ‘normaal’ bij schoonheidsproducten.

Jasper Mulder / www.adformatie.nl